Blandingsforhold ved grøntsagsmos

17. november 2022

Alder:
4 mdr.

Blandingsforhold ved grøntsagsmos

Kære Helen

Det går rigtig godt med grøden - lillebror smasker og laver velbehagslyde. Vi har nu prøvet majsgrød, boghvedegrød og hirsegrød.
Han smiler og øver sig i at få det "ned i kråsen" 😉 Det er så hyggeligt og meget nemmere end med storebror, som var meget skeptisk.

Af nemheds skyld (for mig) ville jeg høre dig, hvad blandingsforholdet bør være, når vi ved 5 måneder kaster os over grøntsagsmos for 150 g mos: Lyder 2/3 grøntsager og 1/3 kartoffel eller grød + 5 ml/1 tsk fedtstof fornuftigt? Vi starter selvfølgelig med ganske lidt ad gangen.
Jeg synes det er nemmest at operere sådan, da jeg så kan variere på det grundlag.

For at besvare dine tidligere spørgsmål:
Lillebror skal desværre starte I vuggestue allerede ved 6 måneder, da ...

Annonce

... barselsordningerne ikke er så fordelagtige hernede som i DK. Han skal dog kun være der om formiddagen indtil han fylder 1 år. Jeg henter ham så ved middagstid, ammer og tager ham med hjem. Det gjorde jeg også med storebror I Belgien. Jeg kan arbejde hjemme hver eftermiddag.

Og ja, lillebror er glad og smiler, når han er vågen. Han skriger også, er temperamentsfuld og giver klart udtryk for, hvad han vil og ikke vil. Han vil meget gerne kunne se mig HELE tiden og underholdes. Han er meget vågen og forsøger allerede at skubbe sig fremad med benene på legemåtten.

Tak for tippet med bad om formiddagen. Det resulterede i går allerede i en længere middagslur, dog med et opvågninger, men han faldt til ro igen med lidt hjælp.

Kærlig hilsen

Maria Louise og den bette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder